Program zaštite dece od nasilja sastavni je deo Godišnjeg plana rada ustanove i izrađuje se na osnovu analize postojećeg programa i njegovih rezultata, na osnovu čega se predlažu mere, aktivnosti i akcije za narednu godinu. Postojanje programa obezbeđuje planiranje i realizaciju preventivnih aktivnosti, kao i uspostavljanje jasnih uloga i procedura u situacijama intervencije, pomaže u podizanju nivoa svesti i osetljivosti na nasilje, a sve sa ciljem prevencije nasilja i stvaranja sigurnog i podsticajnog okruženja za učenje i razvoj dece.
U Predškolskoj ustanovi „Moje detinjstvo” Program zaštite dece od nasilja kreiran je na osnovu analize aktivnosti koje ustanova već preduzima u prevenciji nasilja, analize stanja bezbednosti u ustanovi (Procena bezbednosti vrtića), tj.fizičkih i tehničkih uslova za realizaciju osnovne delatnosti, analize povreda dece i slučajeva sumnje na nasilje i zanemarivanje, ideja i predloga roditelja, kao i evaluacije rada Tima za zaštitu dece od nasilja za školsku 2023/2024.g.
Program zaštite dece usklađen je sa relevantnim dokumentima:
- Pravilnikom o protokolu postupanja u ustanovi u odgovoru na nasilje, zlostavljanje i zanemarivanje („Službeni glasnik RS, br. 11/2024),
- Priručnikom „Postupanje ustanova obrazovanja i vaspitanja u kriznim događajima“ (2/2024),
- Pravilnikom o postupanju ustanove u slučaju sumnje ili utvrđenog diskriminatornog ponašanja i vređanja ugleda, časti ili dostojanstva ličnosti („Službeni glasnik RS br.65/2018),
- Priručnikom za primenu posebnog protokola za zaštitu dece i učenika od nasilja, zlostavljanja i zanemarivanja u obrazovno-vaspitnim ustanovama,
- Opštim protokolom za zaštitu dece od nasilja,
- Razvojnim planom ustanoveu okviru koga su definisani ciljevi iz oblasti Podrška deci i porodici.
Analiza stanja bezbednosti u ustanovi povezuje se i sa procesom samovrednovanja (oblast 2. Podrška deci i porodici i standardi 2.1. Ustanova je sigurna i bezbedna sredina; 2.2. U ustanovi se uvažava različitost, poštuju prava i potrebe dece i porodice i 2.3. Ustanova sarađuje sa porodicom i lokalnom zajednicom).
U cilju zaštite i bezbednosti dece u ustanovi, vaspitno-obrazovne ustanove su u obavezi da donesu akt kojim se propisuju mere, način i postupak zaštite i bezbednosti dece za vreme boravka u ustanovi i svih aktivnosti koje preduzima ustanova, a u skladu sa Uputstvom za izradu akta kojim ustanove obrazovanja i vaspitanja propisuju mere, način i postupak zaštite i bezbednosti dece („Službeni glasnik RS“, broj 67/2022). Pravilnik o merama, načinu i postupku zaštite i bezbednosti dece za vreme boravka u predškolskoj ustanovi i svih aktivnosti koje organizuje ustanove donet je u skladu sa navedenim, i sastavni deo Pravilnika je Procena bezbednosti vrtića sa Akcionim planom za unapređivanje bezbednosti vrtića.
Planirane preventivne mere i aktivnosti u zaštiti dece od nasilja, zlostavljanja i zanemarivanja
Preventivne mere i aktivnosti ugrađuju se u svakodnevni život i rad ustanove sa ciljem: stvaranja sigurnog i podsticajnog okruženja u kojem se sva deca osećaju prihvaćeno i uvaženo i u kojem su podstaknuta da razvijaju svoje potencijale do njihovih krajnjih granica; razvoja socio-emocionalnih kompetencija u sigurnom/nenasilnom okruženju u kojem deca s radošću uče jedni od drugih; razvijanja i negovanja pozitivne atmosfere, uvažavanja i konstruktivne komunikacije.
Preventivne aktivnosti doprinose:
*da se deca osećaju zaštićeno i sigurno u ustanovi, da uspostavljaju i neguju prijateljstva;
*podizanju nivoa svesti i osetljivosti deteta, roditelja i svih zaposlenih za prepoznavanje svih oblika diskriminacije, nasilja, zlostavljanja i zanemarivanja;
*usvajanju pozitivnih normi i oblika ponašanja i razvijanju empatije;
*unapređivanju znanja i veština potrebnih za kreiranje bezbednog i podsticajnog okruženja i konstruktivnog reagovanje na nasilje;
*razumevanju, prihvatanju i uvažavanju različitosti, saradnji sa drugima i timskom radu;
*razvijanju socio-emocionalnih kompetencija dece, roditelja i zaposlenih.
U Godišnjem planu rada, izdvojene su posebno:
- Predlozi aktivnosti za rad sa decom u vaspitnoj grupi,
- Predlozi aktivnosti za roditelje,
- Predlozi aktivnosti za stručne radnike na nivou ustanove.
Praćenje realizacije preventivnih aktivnosti vrši se kroz izveštaje i dokumentaciju Tima za zaštitu dece od nasilja, dokumentaciju vaspitača na nivou vaspitne grupe i tima vrtića. Vaspitači grupa dva puta godišnje izveštavaju članove svojih timova na nivou vrtića o realizovanim preventivnim aktivnostima sa decom i roditeljima u svojim vaspitnim grupama, a koji se zatim predstavljaju i na sastancima Tima za zaštitu dece od diskriminacije, nasilja, zlostavljanja i zanemarivanja na nivou ustanove.
Interventne aktivnosti
(procedure i postupci intervencije u zaštiti dece od nasilja, zlostavljanja i zanemarivanja)
Cilj intervencije je da se zaustavi nasilje i zlostavljanje, da se obezbedi sigurnost, smanji rizik od ponavljanja nasilja, da se ublaže nastale posledice i prate efekti preduzetih mera.
Nivo nasilja i zlostavljanja uslovljava i preduzimanje određenih interventnih mera i aktivnosti, u skladu sa Pravilnikom o protokolu postupanja u ustanovi u odgovoru na nasilje, zlostavljanje i zanemarivanje (Službeni glasnik RS br 11/2024).
Program za zaštitu dece od nasilja, zlostavljanja i zanemarivanja u PU „Moje detinjstvo“ propisuje redosled koraka u intervenciji i oni predstavljaju okvir za efikasno reagovanje i uključivanje svih relevantnih pojedinaca ili institucija u procesu zaštite dece. Za efikasnu intervenciju u okviru same ustanove uspostavljena je unutrašnja zaštitna mreža, tj. definisane su uloge i odgovornosti svih zaposlenih u okviru propisanih koraka.
Ustanova je dužna da interveniše uvek kada postoji sumnja ili saznanje da dete ili odrasli trpi nasilje, zlostavljanje ili zanemarivanje, bez obzira gde se ono dogodilo, gde se događa ili gde se priprema.
Planirane preventivne mere i aktivnosti u prevenciji diskiminatornog ponašanja i vređanja ugleda, časti ili dostojanstva ličnosti
Preventivnim merama se:
1) Podiže nivo svesti i osetljivosti svih u ustanovi – nulta tolerancija na sve oblike diskriminacije i diskriminatornog ponašanja i vređanja ugleda, časti ili dostojanstva ličnosti;
2) Ostvaruje se puna posvećenost ustanove i svih njenih organa i tela u prepoznavanju, sprečavanju i suzbijanju diskriminatornog ponašanja i vređanja ugleda, časti ili dostojanstva ličnosti;
3) Svi nosioci obaveza zaštite od diskriminacije u ustanovi i van nje postupaju hitno, efikasno i koordinisano u sprečavanju i suzbijanju diskriminatornog ponašanja.
U Godišnjem planu rada, izdvojene su posebno aktivnosti u prevenciji diskriminatornog ponašanja:
- Predlozi aktivnosti za rad sa decom u vaspitnoj grupi,
- Predlozi aktivnosti za roditelje,
- Predlozi aktivnosti za stručne radnike na nivou ustanove.
Planirane preventivne mere i aktivnosti u prevenciji diskiminatornog ponašanja i vređanja ugleda, časti ili dostojanstva ličnosti
Interventne aktivnosti
Intervenciju čine mere i aktivnosti kojima se diskriminatorno ponašanje ili vređanje ugleda, časti ili dostojanstva ličnosti (u daljem tekstu: diskriminatorno ponašanje) zaustavlja, osigurava bezbednost učesnika u obrazovnom i vaspitnom procesu (onih koji trpe – diskriminisana lica, svedoče ili čine – izvršioci diskriminacije), smanjuje rizik od ponavljanja, ublažavaju posledice za sve učesnike i prate se efekti preduzetih mera.
Program prevencije diskriminatornog ponašanja i vređanja ugleda, časti ili dostojanstva ličnosti u PU „Moje detinjstvo“ propisuje redosled koraka u intervenciji i oni predstavljaju okvir za efikasno reagovanje i uključivanje svih relevantnih pojedinaca ili institucija u procesu zaštite dece. Za efikasnu intervenciju u okviru same ustanove uspostavljena je unutrašnja zaštitna mreža, tj. definisane su uloge i odgovornosti svih zaposlenih u okviru propisanih koraka.
U ustanovi se uvek reaguje kada postoji sumnja i kada je utvrđeno diskriminatorno ponašanje. Ustanova je dužna da preduzme korake radi zaštite svih, a oni će zavisti od težine i oblika diskriminacije.
U radnoj 2024/2025.godini planirana su dva seminara stručnog usavršavanja kako bi se unapredile kompetencije stručnih radnika: „Prepoznati i uvažiti jedinstvenost deteta-put ka rešavanju izazovnog ponašanja“ i Od konflikta do saradnje-7 moći vaspitača za jaku vrtićsku zajednicu“